همشهری آنلاین - زهرا رستگار معزز: فقط بازیگری می تواند این آسیب را پسند نرم که نقش برایش از هر چیزی با اهمیت پر حرارت است. در سینما و تلویزیون، گریم های عجیب و ماندگار زیادی درون میان بازیگران بود دارد که هیچ وقت از ذهن مان پاک نمی شود. به مدل های موفق و ناموفقی درون این گزارش رمز خواهیم کرد.

نمی نبوغ درباره گریم نوشت و گریم متفاوت اشکان خطیبی درون سینما نیمکت» محمد رحمانیان، آزاده صمدی در آن دیگری» سمانه زندی نژاد، پرویز پرستویی داخل لس آنجلس- تهران» تینا پاکروان، فریما فرجامی درون تیغ دار کردن و ابریشم»، اجاره نشین ها»، سرب»، مادر» و پرده خاتمه»، داریوش ارجمند در ناوبان خورشید» تقوایی، گوهر خیراندیش در بانو»، رفعت پست»، واکنش پنجم»، گل یخ» و عادات منتظر کشی» را عجیب گرفت و از فریبرز تازی نیا، حامد بهداد و. ننوشت. با این حال جای محدود تو این گزارش، ما را به چند نمونه از فیروز ترین گریم ها محدود کرده است.

 فاطمه معتمدآریادر فیلم گیلانه» با چهره پردازی مهرداد میرکیانی و درون فیلم پریناز» با طراحی عبدالله اسکندری، گریم متفاوتی روی صورتش  داشت. معتمدآریا در گیلانه، نقش زنی شمالی و رنج کشیده را ایفا می کرد. علاوه پیاده شدن چین و چروک های روی رخساره و پیشانی، چانه اش به جلو متمایل شده بود و دندان هایش بزرگ تر از آنچه هست به نظر می رسید. تو فیلم پریناز نیز گریمی اغراق شده داشت؛ ابروهایی پیوسته، پرپشت و سیاه رنگ با صورتی که انگار هیچگاه نفس مصالحه نشده است.



مهتاب کرامتیدر فیلم بیست» با چهره پردازی نوید فرح مرزی بوسیله اندازه ای تغییر کرده وجود که بی حد ها چهره اش را نمره نداده بودند. او لاغرتر از قطع معمول به دید می رسید، صورتی شکننده و پر لک داشت، فک فوقانی صورتش خارج تر از وزن معمول به رویت می رسید و گونه هایش کاملا محو شده حیات و با موهای وزشده، نقش زنی عزب و بی پناه را ورزش می کرد. کرامتی چند سال پس ازآن در فیلم عصر یخبندان» هم با گریم یک زن خودمانی و لاغر ظاهر شد. این نقش، سیمرغ بهینه هنرمند نقش دوم زن را از جشنواره بیست وهفتم شفق نصیب او کرد.



آزیتا حاجیان داخل فیلم رباینده عروسک ها و روزگار شنی» با چهره پردازی عبدالله اسکندری و مسعود ولدبیگی. او تو عروسک ها، نقش یک عجوزه بدترکیب را داشت وگریم صورتش آن عزت غلو شده بود که نمی شد فهمید که حاجیان این نقش را بازی می بطی ء. او با چهره ای لاغر، بینی بسیار بزرگ و چانه جلوآمده و خال سیاه رنگ روی صورت، کاملا قرین تمثال خیالی جادوگرهای قصه ها شده بود. در ساعت شنی، حاجیان نقش یک زن مردنما را داشت؛ زنی بوسیله اسم مش دریا که با ظاهری مردانه و ته ریش و ابروهایی پرپشت و سیاه داخل سطح ده می گشت تا کسی ردی از او برملا نکند.



محسن تنابنده فارغ از گریم های متفاوتی که روی صورتش تجربه کرده، بازی اش نیز آن عارض ها را برای مخاطب دلنشین می کند. او درون سریال های شاهگوش» و پایتخت» بارها چهره معاوضه کرد و داخل فیلم فانوس ۱۰۰»، سریال شبکه خانگی ابله» و. مدال داد هنوز ظرفیت های ناشناخته ای تو چهره پنهان کرده است. اسکندری داخل فیلم سعید آقاخانی تصویر جدیدی از او به نمایش گذاشت که نمایه ای از آشفتگی های روحی و انتزاعی او بود. مجید اسکندری همچنین داخل سریال سفیه با گریمی متفاوت و جدید، شمایل جالبی از تنابنده علامت عدالت که او را به یک پیرزن بدل کرده بود.



پانته آ پناهی ها در فیلم نفس با چهره پردازی مهرداد میرکیانی. او در ۳۸ سالگی نقش یک زن  ۸۰ساله خوش نشین را بازی کرد و گریم طوری وجود که او را با عارض آفتاب سوخته به شمایل می کشید. دور چشم هایش پر از چین و چروک بود، دندان هایی کاملا زرد و پوسیده داشت و زیر چشم هایش به تفکر مداومت در کشیدن سرمه، سیاه شده بود. برضد گریم های اینچنینی که معمولا اغراق شده به نظر می رسند، چهره پناهی ها به هیچ نشانی غلو نداشت و مخاطبان او را تو این سن و سال می پذیرفتند. میرکیانی برای طراحی چهره داوخواه سیمرغ شد.



یکی از رتبه داران گریم های وزین بین بازیگران مربوط به مرحوم خسرو شکیب است که به برهان توانمندی های محدودیت بی نظیری که در ابداع شخصیت های مختلف داشت و تنوع این نقش ها موجب می شد که گریم های بسیاری روی صورت او اتود زده شود. گریم های شکیبایی تنها در صورت اختصار می شد و اندک گریمی روی سر و موی او خورده شد. طبعا گریم های متفاوت و چندگانه او در سریال روزی روزگاری» تو هیبت های مختلف و فیلم دختری به نام صدای غرش» از وزین ترین گریم های او بوده است.



گلاب آدینه در فیلم های روسری آبی» و وقتی همه خواب بودند» با چهره پردازی عبدالله اسکندری و محمدرضا قومی. او در نقش کبوتر فیلم روسری آبی، زنی میانسال با چهره ای مردانه بود. گلاب آدینه درون وقتی همگی رویا بودند، گریم یک پیرزن زیاد معمر را با موهای سفید و صورتی لاغر داشت. صورتش به قدری انباشته از چین و چروک بود که گونه هایش کاملا ازاله شده بود. او بخاطر نقش کبوتر، سیمرغ شیشه مانند بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت و عبدالله اسکندری نامزد سیمرغ شد. در وقتی همه خواب بودند اندوه گلاب آدینه داوطلب سیمرغ فجر شد.



اکبر عبدیرا به مرد هزارچهره سینمای ایران می شناسند؛ بازیگری که تاکنون بیش از ۳۰ نقش با گریم های وزین ورزش کرده است. او بارها مادون دست عبدالله اسکندری گریم شده است. اسکندری در فیلم مام چهره و اندام عبدی را تو تمثال فردی با نقص سنگ خلق کرد، در مردم برفی» نخستین مرد زوجه نمای تاریخچه سینمای بعد از نهضت ایران را با تبحر آفرید و در عروسک ها» نقش یک بدمن ساده چوب را به مخاطب منتقل کرد. عبدی و اسکندری تاکنون در بیش از ۱۰ پروژه سینمایی با یکدیگر باهم اتحاد کردن داشته اند.



ویشکا آسایش درون ورود آقایان ممنوع» با چهره پردازی فاطمه کمالی. او پس از سریال امام علی(ع)» و ساحره»، گریم های زیادی روی صورتش داشت، ولی درون دخول آقایان ممنوع چهره او خنده دار به نظر می رسید. ابروهای نامرتب و پرپشت در به خشکی امدن صورتی پر از مو و خط اخمی زیاد ژرف بین ابروها همگی باعث شده بود بتواند کاملا تو قالب یک مدیر بداخلاق و عصبانی، درست فاش شود. آسایش بخاطر این نقش سیمرغ بهینه بازیگر نقش شروع زن را گرفت.



 محمود بصیری داخل فیلم دستفروش» (محسن مخملبـــاف) نقش پیرزنی ۱۲۰ساله را بازی می کند. این گریم توانست عبدالله اسکندری را بوسیله یکی از ۱۰گریمور افضل جهان در سال۱۹۹۹ تحول بطی ء. این گریم در مسابقه رومه میکاپ آرتیست آمریکا درون سال ۱۹۹۹ برگزینی شد. پس از ریاست جمهوری محمود ، به برهان شباهت معنوی بصیری به ن ژاد، او دیگر فرصت فعالیت در تلویزیون و سینما را بی پرده نکرد.



رضا کیانیان شاید بوسیله دید چهره چندان گریم پذیری نداشته باشد، چون خال و شکل بینی او دستور نمی دهد که هرگونه گریمی روی صورتش جواب دهد. با این حال، او درون یک خرده نان» کمال تبریزی در ۳شمایل متفاوت علنی شد که چهره پیرمرد سوم این فیلم که نابیناست، گریمی خاص از مجید و عبدالله اسکندری است. کیانیان داخل سریال های معصومیت از دست رفته» و مختارنامه همچنین گریم بسیار ثقل را روی صورت و روال خویشتن داشت که شاهکارهای دیگری از عبدالله اسکندری هستند.



پانته آ پناهی ها تو فیلم نفس با چهره پردازی مهرداد میرکیانی در ۳۸ سالگی نقش یک زن  ۸۰ساله روستایی را بازی کرد و گریم طوری بود که او را با رخ آفتاب سوخته به تمثال می کشید. دور چشم هایش پر از گره و چروک بود، دندان هایی کاملا زرد و پوسیده داشت و زیر چشم هایش بوسیله خاطر تاکید تو کشیدن سرمه، سیاه شده بود

آزیتا حاجیان داخل فیلم رباینده اسباب بازی ها و زمانه شنی» با چهره پردازی عبدالله اسکندری و مسعود ولدبیگی. او درون اسباب بازی ها، نقش یک عجوزه بدترکیب را داشت وگریم صورتش آن قدر غلو شده بود که نمی شد فهمید که حاجیان این نقش را بازی می کند

ژاله مقدمی در کمبود یک فرشته» و مرض ابله با چهره پردازی مسعود ولدبیگی و عبدالله اسکندری. مقدمی در نقش پریچهر سقوط یک فرشته، با ظاهری کاملا متفاوت به میدان آمد. دندان های بالای او بسیار بزرگ زیرفون از حد معمول بود و وقتی می خندید کاملا بوسیله چشم می آمد

ویشکا آسایش داخل ادخال آقایان ممنوع» با چهره پردازی فاطمه کمالی. او پس از سریال امام علی(ع)» و ساحره»، گریم های زیادی روی صورتش داشت، اما در ورود آقایان ممنوع چهره او خنده دار به نظر می رسید بدترین و جنجالی ترین گریم ها در ایران

با اینکه گریم سال هاست که درون ایران م حرفه ای دنبال می شود و ما به یک جنس صادرات گریمور به کشورهای عربی و منطقه دست صریح کرده ایم، ولی همچنان گاه و بی گاه گریم بازیگرانی بر ضابطه تعبیر ها می افتد و مورد نقد تماشاگران قرار می گیرد. درون این بین به چند نمونه از آن نقش ها اشاره می کنیم ستایش داخل سریال ستایش»  

نرگس محمدی داخل فصل دوم سریال ستایش، بازه زمانی ۲۰سال بعد، نقش  زنی ۴۰ساله خواه بیشتر را بازی کرده است؛ زنی با عینک و چند چین ظریف درصورت. اما درون مفارقت سوم همین تغییر کم نیز حذف می شود و شخصیت اصلی، خیر به سن که به قیافه دوران شباب اش بازگشته است؛ اتفاقی بنجامین باتن» ی. موضوعی که تهیه کننده سریال اینگونه تشریح می دهد: زیرا که ستایش مشکلات و نگرانی های فصل قبلش را ندارد، بشاش زیرفون و آرام تر است . شما یک سریال را داخل چند دم اخیر مثال بزنید که گریمش خوب باشد» کیمیا در سریال کیمیا»

یکی از انتقادها، به گریم پیری کیمیای سریال کیمیا، باریک جواد افشار با بازی مهراوه شریفی نیا وجود. این هنرپیشه تو ۶۰سالگی در قیاس با مقطع ۲۰سالگی بی تبدیل باقی مانده وجود. طراح گریم سریال، بازیگر را به نشانی مقصر معرفی کرده و می گوید: مهراوه شریفی نیا اذن نمی داد که چسب با لاتکس به صورتش بزنیم خواه لنز توی چشمش بگذاریم و خواه روی صورتش خطوطی بکشیم و تهیه کننده و کارگردان اندوه بوسیله قرار پذیرفتند!». البته بعدتر مهراوه شریفی نیا این ادعا را رد کرده و می گوید: سوا یک آدم ۴۷ساله چه شکلی است؟ دهان بدلی دارد یا مثلا فرتوت است!؟» ستاره اسکندری و رضا شفیعی جم داخل سریال در چشم باد»  

درون آغازین سرنوشت های فاز سوم داخل چشم پیله که در آمریکا می گذشت، متلک های زیادی با گریم هنرمند اسکندری و رضا شفیعی جم شد و ایما ها بوسیله گریمور آن سریال که حتی نتوانسته بود چسب روی چهره هنرمند را محو نرم! زلیخا داخل سریال یوسف پیامبر»  

زلیخا درون سنین پیری و کوری یکی از سوژه های گریم در دوره خویشتن حیات که جز بستن چشم های کتایون ریاحی، گریم خاصی روی پوست صورت این هنرمند دیده نمی شد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها